Bästa Hundburen För Bilen 2021 » Bäst i Test

Bästa Hundburen För Bilen 2021 » Bäst i Test

Hundar älskar att åka bil lika mycket som oss – och alla hundar förtjänar att transporteras säkert!

Din hund är en familjemedlem och det är oftast roligt och bekvämt att ta hunden med dig när du lämnar hemmet. Tyvärr kan du, om du är oaktsam och oförberedd, riskera att skada dig eller din hund.

Något som är säkert är att vi alltid kommer ihåg att sätta på oss själva säkerhetsbältet innan vi kör iväg. Ofta struntar man i hundens säkerhet.

Många hundägare låter sin hund vandra omkring fritt i bilen, vilket kan vara dödligt vid en olycka, för både dig och din hund. Det kan också orsaka en dödsolycka.

Hundägare som väljer att använda en hundbur eller skyddsgaller som är avsedd för bilresor kommer troligen att bli chockade över att få reda på att de allra flesta vanliga hundburar inte är krocksäkra. Dessa hundburar skyddar inte dig eller din hund om det sker en olycka – jag kommer in på det längre ner

Idag täcker jag vad du behöver veta om hundburar och bilresor – varför det är viktigt att säkra din hund och vilka hundburar du kan lita på för att hålla dig och din hund säker i bilen.

3 Bästa Hundburarna till Bilen 2021

Idag lyfter jag fram dom 3 bästa hundburarna som är krocktestade och av hög kvalité.

1. Hundbur MIMSAFE variocage

Bästa hundburen 2021: Mimsafe variocage

VarioCage-serien från MimSafe är en klar vinnare – buren för dig som vill ha maximal säkerhet för dig ocj din hund. Dom är säkra, robusta och prisvärda transportburar som ger maximal säkerhet och skydd för dig och din hund i händelse av en olycka.

MimSafe Variocage ger ett unikt skydd för både människor och djur vid en eventuell olycka. MimSafe transportburar är konstruerade för högsta säkerhet och är de enda på marknaden som uppfyller de krav som ställs vid kollisioner bakifrån. MimSafe bilburar tillverkas i stål och pulverlackas i gråa och svarta nyanser. 

MimSafe är krocktestad och godkänd av RISE Research Institutes Of Sweden (tidigare Statens Provningsanstalt) i kollisionstest.

Fördelar:

  • Krocktestad
  • Riktigt bra kvalité
  • Ljudlös(skramlar inte)
  • Nödlucka på baksidan vid eventuell olycka
  • Justerbart djup
  • Bra extra tillbehör
  • Optimal luftning
  • Inga detaljer som kan skada hunden

Nackdelar:

  • Tillbehören måste köpas separat
  • Större modeller är ganska dyra
  • Levereras omonterad
  • Skymmer sikten bakåt något

Enkelbur med gott om plats 

En säker och mycket praktisk hundbur, som också ger plats för annat. Med några enkla handgrepp anpassas djupet till just din bil.

Compact-modellerna har en högre tröskel och passar bilar med en högre kant i bakluckan. 

MIM Construction lever på säkerhet 

Sedan mer än 20 år har MIM Construction arbetat med funktionell formgivning av säkerhetsdetaljer för den moderna bilindustrin. De har dokumentation från hundratals krocktester, där deras skyddsprodukter har ingått och de har från ”insidan” följt de stora biltillverkarnas utvecklingsarbete med bland annat deformationszoner.

Med den kunskapen som bas och deras långa produktionserfarenhet av säkerhetstillbehör utvecklades dessa hundburar.

Deformationszon 

Vid en eventuell påkörning bakifrån trycks hundburen på ett kontrollerat sätt ihop i samma omfattning som bilens deformationszoner. Det innebär att buren inte skjuter fram baksätet eller splittras, vilket minimerar skaderisken för både passagerare och hund.

Nödutgång

Om en situation uppstår så att grindarna blockeras finns en nödutgång. Med några enkla handgrepp kan hela baksidan lyftas bort.

Buren finns i följande 4 serier..

Hundbur Single – vårat toppval

Bästa hundburen 2021: Mimsafe single
Den mest prisvärda.

Storlekar: XS, L, L+, XL, XXL, MAX
Hundens vikt: 10kg till 60kg
Mankhöjd: Upp till 52-77cm
Djup: 73-116 cm
Bredd: 55.5 – 70 cm
Höjd: 59 – 84.5 cm

Hundbur Compact – För trösklar

Bästa hundburen 2021: Mimsafe compact
För dig med en tröskel i bagageluckan.

Storlekar: L, XL
Hundens vikt: 10kg till 60kg
Mankhöjd: Upp till 58cm
Djup: 60 – 82 cm
Bredd: 55.5 – 70 cm
Höjd: 65 cm

Hundbur Minimax – För småhundar

Bästa hundburen 2021: Mimsafe minimax
För dig med mindre hundar.

Storlekar: L, XL
Hundens vikt: upp till 9kg
Mankhöjd: Upp till 38 cm
Djup: 57 – 77 cm
Bredd: 45 – 55.5 cm
Höjd: 45.5 cm

Hundbur Double – För flera hundar

Bästa hundburen 2021: Mimsafe double
För dig med flera hundar.

Storlekar: S, M, L, L+, XL, XXL, XXL+, MAX
Hundens vikt: 10kg till 60kg
Mankhöjd: Upp till 52-77cm
Djup: 73-116 cm
Bredd: 93 – 106 cm
Höjd: 59 – 84.5 cm

2. Hundbur Artfex

Bästa hundburen 2021: Artfex

En enkel andra plats. Artfex är buren för dig som vill ha en snygg och stilren bur, som också är säker. Även Artfexburar är säkra och robusta – men inte bara det, dom är billigare än vinnaren MimSafe Variocage.

Den här svensktillverkade hundburen är tillsammans med selen (tillbehör) krocktestad av Statens Tekniska Forskningsinstitut. Testet är utfört enligt ECE-R17 som är en Europastandard för förankring av last i bil.

Artfex Hundbur är konstruerad att hålla hunden och buren kvar på sin plats för att inte skada passagerare. I och med att hunden inte tar sig ur buren vid en eventuell olycka är den alltså mer skyddad.

Buren tillverkas i högkvalitativt stål och pulverlackas i svart nyans.

Fördelar:

  • Krocktestad
  • Riktigt bra kvalité
  • Ljudlös(skramlar inte)
  • Nödlucka på baksidan vid eventuell olycka
  • Svensktillverkad
  • Få tillbehör
  • Optimal luftning
  • Inga detaljer som kan skada hunden
  • Takskivan kan användas som trimbord
  • Krocktestad för förankring av last enligt standard ECE-R17

Nackdelar:

  • Tillbehören måste köpas separat
  • Levereras omonterad

Storlekar

Hundbur Small

Bästa hundburen 2021: Artfex small
  • Djup: 670mm
  • Höjd: 500mm
  • Bredd: 423mm (dörrsida)
  • Vikt: 12.1kg

Hundbur Small LT– Lasttröskel 140mm

Bästa hundburen 2021: Artfex Small LT
  • Notering: endast montering med välvd sida till höger
  • Djup: 670mm
  • Höjd: 500mm
  • Bredd: 423mm
  • Vikt: 12.9kg

Hundbur Medium

Bästa hundburen 2021: Artfex Medium
  • Djup: 830mm
  • Höjd: 675mm
  • Bredd: 495mm
  • Vikt: 16.1kg

Hundbur Medium LT– Lasttröskel 110mm

Bästa hundburen 2021: Artfex Medium LT
  • Notering: Notering: endast montering med välvd sida till höger
  • Djup: 830mm
  • Höjd: 675mm
  • Bredd: 495mm
  • Vikt: 17kg

Hundbur Medium Bred

Bästa hundburen 2021: Artfex Medium Bred
  • Djup: 830mm
  • Höjd: 675mm
  • Bredd: 653mm
  • Vikt: 19.7kg

Hundbur Medium Gavel

Bästa hundburen 2021: Artfex Medium Gavel
  • Djup: 495mm
  • Höjd: 675mm
  • Bredd: 830mm
  • Vikt: 20.1kg

Hundbur Large

Bästa hundburen 2021: Artfex Large
  • Djup: 920mm
  • Höjd: 725mm
  • Bredd: 653mm
  • Vikt: 20.6kg

Hundbur Dubbel

Bästa hundburen 2021: Artfex Dubbel
  • Djup: 830mm
  • Höjd: 675mm
  • Bredd: 970mm
  • Vikt: 31kg

3. Hundbur 4PETS

En sjysst bur som är tillverkad i Schweiz, dom är krocktestade och klarar alla kriterier i TÜV-tester. Helhetsintrycket är lite tveksamt men den känns robust. Håller denna för en stor och stark hund dock? Buren har två års garanti och enligt beskrivningen högkvalitativt material. En hund som gärna krafsar eller liknande mot burgallret kan inte helt omöjligt tendera att fastna mellan gallren, ifall olyckan är framme.

Å andra sidan kan denna bur vara bra för lättstressade hundar eftersom sidorna är i princip heltäckta; hunden kan här få eget utrymme på riktigt utan att oroa sig för vad som försiggår runtom. En idé kan vara att fundera på hur din hund är som individ; gör den utfall mot burgallret kanske jag personligen hade valt en som ser lite mer hållbar ut, medan mer tillbakadragna hundar möjligtvis trivsbättre i denna buren.

Denna bur kan också vara bra för hundar som gärna är snabba på att försöka rymma ut; luckan med svängdörr gör det möjligt för dig att bara stoppa in handen och enkelt få tag på hunden innan du öppnar helt för att släppa ut den.

Hundbur SMALL

Bästa hundburen 2021: 4Pets Small
  • Djup: 735mm
  • Höjd: 660mm
  • Bredd: 815mm
  • Hundens maxvikt: 40 kg.

Hundbur LARGE

Bästa hundburen 2021: 4Pets Large
  • Djup: 935mm
  • Höjd: 660mm
  • Bredd: 815mm
  • Hundens maxvikt: 50 kg.

Vilken är den bästa hundburen för bilresor?

De tre hundburarna som jag nämnde ovan är alla godkända i krocktest, så de är alla utmärkta val – men det är en som sticker ut.

Jag har befunnit mig i din sits, med alla dessa olika burar är det svårt att veta vilken man faktiskt ska köpa. Eftersom jag har 3 hundar så använder jag hundgrind och skyddsgaller – så valet blev aningen lättare för mig. Var jag tvungen att välja en bur istället hade jag valt en från VarioCage-serien. Detta är en favorit hos oss eftersom dom är justerbara i djup, dom är robusta och dom skramlar inte.

Det faktum att VarioCage är så pass bra krocktestade gör den till en enkel vinnare. VarioCage kostar för visso en del, men du får kvalité för pengarna!

Det enda problemet med VarioCage? Har du flera hundar kan det vara bättre med hundgrind och skyddsgaller!


Därför måste hundar säkras i bilen

Oavsett om du väljer att använda en hundbur, lastgaller eller säkerhetssele för hundar, måste din hund enligt lag vara säkrad medan du kör1.

Många hundägare väljer att låta sin hund få alldeles för mycket frihet i bilen, och det kan vara livsfarligt för dig och din hund. För det första, om du krockar så blir din hund en direkt en projektil, det kan skada dig, dina passagerare och din hund – din hund kan till och med hamna utanför bilen.

Lösa hundar är även en vanlig orsak till en distraherad förare i trafiken.  Den kända författaren Stephen King var med om en hemsk, nästan dödlig bilolycka när den andra föraren tappade fokus på grund av sin lösa hund i bilen.

Att ha en lös hund i bilen resulterar ofta i att du blir distraherad – att säkra din hund kan skydda både dig och din hund – och du slipper böter.

Jag har tagit del av en amerikansk studie3 där dom frågade en bred publik på vilket sätt dom har blivit distraherade med en lös hund i bilen.

Så här blev dom förarna distraherade av sin hund i trafiken:

% FörareHunden…
41%klättrar upp i förarens famn
27%lägger tassarna eller knuffar på föraren
11%skymmer passagerarfönstret
10%blir åksjuk och kräks
9%klättrar runt mittkonsolen
2%kommer åt växelspaken

Den vanligaste distraktionen var hundar som klättrade upp i förarens famn under körning (41%). Oavsett om din hund väger 5 eller 30kg så är det både olagligt och olämpligt att din hund sitter i knät. Kollar man på dom praktiska skälen också, när en hund sitter i knät under körningen kan den hindra dig från att styra korrekt, skymmer sikten och dom begränsar ofta föraren från att hålla båda händerna på ratten.

Det näst vanligaste var hundar som tassar eller knuffar sin ägare i bilen (27%), följt av hundar som blockerade passagerarsidans fönster eller döda vinkeln (11%). Vissa ägare rapporterade också att deras hundar trampade på växelspaken medans dom körde.

Även om det är kul att ha din hund vid din sida som en andrepilot så kan din hund hitta på hyss som distraherar dig. Det är helt enkelt inte värt risken!

För större hundar är säkerhet ännu viktigare

Medan säkerhet är viktigt för alla hundar, måste särskilda åtgärder tas om du har en större hund.

Större hundar är en farligare projektil än små hundar, en hund på 50kg som slungas genom din bil i 80km/h kommer att orsaka förödande skada jämfört med en valp på 3kg.

Men även en liten hund kan orsaka stor skada i högre hastigheter.

Hundens ViktKrockvikt i 50km/hKrockvikt i 100km/h
4kg160kg640kg
10kg400kg1600kg
30kg1200kg4800kg

Tyvärr är den här kollisionskraften så stark att väldigt få hundburar klarar av en stor hund – listan över säkra hundburar för stora hundar är väldigt kort.

Förebygg distraktion med en hundbur

Även om majoriteten av hundburar och transportburar misslyckades med säkerhetstestet så hjälper de flesta av dessa misslyckade burar åtminstone avsevärt när det gäller att förhindra distraktion.

Att ha din hund säkrad och borta från föraren innebär en säkrare bilfärd och därmed en lägre risk för en olycka.

Även om de allra flesta hundburar inte skyddar din hund i en olycka så är en hundbur som får underkänt på krocktest sannolikt bättre än ingen alls. Detta gäller även för många lastgaller och hundbälten – de flesta ger praktiskt taget inget skydd vid en olycka, men det kan förhindra din valp från att distrahera dig och orsaka en olycka.

Jag vill förhindra distraktioner i trafiken och hålla våra hundar och med trafikanter säkra, så jag skulle verkligen föreslå att du väljer en hundbur har båda egenskaperna!

Nyckellektion: Tro inte marknadsföringen

Sanningen är att tillverkare av hundburar och hundväskor inte ens är skyldiga att testa sina produkter. Många burar och väskor marknadsförs som ”krocktestade” och ”säkra”, men i verkligheten ger dom lite eller inget skydd vid en olycka.

Det här klippet visar en simulerad film av hur vanliga hundburar kollapsar vid kollisioner.

De flesta hundburar, hundväskor eller säkerhetsbälten för hundar som hävdar att de är ”krocktestade” testas endast efter tillverkarens eget gottfinnande, på en storlek. Detta innebär att en bur för småhundar kan klara av testet, men en bur i större skala för stora hundar kanske inte alls hade klarat krocktestet.

Det är ganska chockerande att hundburar inte går efter samma stränga statliga säkerhetsstandarder för bilbarnstolar eller andra fordonssäkerhetsanordningar – särskilt med tanke på att en osäkrad hundbur kan skada både husdjur och människor. Bilburar med anslutningsremmar som går av under stress innebär att din hundbur kan flyga och skada alla passagerare i dess väg, och lika så din hund.

Tänk noga på var du placerar hundburen

Många ägare placerar hundburen i bagageutrymmet.

Tyvärr är detta ofta inte en säker plats för din hund . I många bilar är vissa främre och bakre delar av bilen utformade för att ge efter vid en kollision, så kallat ”deformationszoner”. Tanken är att passagerare i bilens kupé ska sitta säkrare genom att deformera – eller skrynka till – delar av bilens ram och kaross.

Det här är en livräddande teknik, så länge ingen befinner sig i dessa zoner.

hundbur i deformationszon
Från iKörkort.nu

Deformationszonerna kan variera, särskilt när det gäller större bilar, exempelvis stadsjeepar(SUV) som använder mer av bilens bakre utrymme för sittplatser. Det gör dessa områden särskilt olämpliga för att vara en deformationszon, vilket gör dem till ett lämpligt ställe att ha din hund på.

Bakre deformationszon är kanske inte ett hot för alla bilar, men jag rekommenderar att du konsulterar din biltillverkare för att avgöra var din bils deformationszon är – så att du kan se till att placera hundburen där bilen inte ska deformera vid en olycka.

Att placera din hund i framsätet är inte heller särskilt smart, eftersom det kan utsätta din hund för en utlösande airbag, som är utformad för att rädda människans liv – inte din hunds liv. Det är samma sak som att placera ditt barn i framsätet, på grund av deras storlek i förhållande till krockkudden kan dom inte sitta i framsätet säkert.

Hur stor ska hundburen vara?

Din hunds bur bör vara tillräckligt stor för att din hund kan stå upp i den, vända sig om och ligga bekvämt. Tänk också på om det finns för mycket överflödigt utrymme innebär det ökad fart och kraft för din hund vid en kollision, vilket resulterar i en farligare krasch för din hund.

Var uppmärksam på din hunds storlek jämfört med storleken på hundburen. En hundbur ska inte vara för stor, men inte heller för liten. Detta beror på att tätheten faktiskt är det som håller din hund säker. Det finns också regler att följa, det minsta tillåtna utrymmet under transport är..

Längd: Mät från din hund från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. Lägg sedan till 10% på längden.

Höjd: Mät från huvudets högsta höjd ner till marken. Lägg till ett par centimeter så att hunden kan stå raklång i buren.

Bredd: Mät hunden från axel till axel och multiplicera med 2,5.

Om din hund är mellan två burstorlekar, välj den större!

Transporterar du fler än en hund i samma bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

Fästpunkter. Om hundburens fästpunkter inte är tillräckligt starka kommer buren inte att hållas fast vid en olycka. Poängen med en bra bur är att både den och fästpunkterna ska hålla vid en kollision! I många krocktest var anslutningsremmar felande orsak.

Hur säker är en hundbur vid en olycka?

Var sjunde trafikolycka är en bakifrånkollision. Det bakre lastutrymmet är en del av deformationszonen runt kupén som skyddar de åkande vid kollisioner.

Vid en bakifrånkollison trycks bilens bakände in och objekt placerade i lastutrymmet följer med de delar som trycks framåt. Hur mycket den trycks in beror på bilens konstruktion och vad den kolliderar med.

Om det finns en hundbur i bilens lastutrymme kommer den röra sig framåt i bilen mot baksätets ryggstöd.
Om krockkraften är stor finns risk att ryggstödet knäcks. Tidigare har det inte funnits några tillförlitliga och objektiva krocktestmetoder för hundburar i bilar.

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås och Mim Construction AB har tillsammans tagit fram metoden Safe Pet Crate Test, vilket innebär att du som konsument kan få ett vetenskapligt mått på hundburars påverkan på säkerheten för såväl hund som passagerare under en trafikolycka.

Hur MimSafe krocktestar sina hundburar

MimSafe burarna testas i 3 typer av kollisioner.

  • Ett frontalt kollisionstest i en kaross med buren installerad i bagageutrymmet.
  • En barriärkollision mot buren och karossen för att simulera en kollision bakifrån
  • Ett fallprov mot ett av burens hörn för att testa lådans robusthet i alla typer av kraschriktningar.
Här testar MimSafe fästpunkterna och att buren håller för hunden.

MimSafe har valt att vända sig till RISE Research Institutes Of Sweden för att krocktesta deras burar. RISE är de enda i världen som använder sig av en riktig bilkaross med inredning från en vanlig bil när man genomför krocktestet.

Vanliga krocktester på hundburar baseras oftast på en platt släde där man ser om buren håller vid krock när man spänt fast den med band utan ett riktigt baksäte att stå emot. De banden fästs in i släden med maskinöglor som är till för att lyfta flera ton.

Vi vet att majoriteten av alla lastöglor som finns i vanliga personbilar brister redan vid så låga vikter som 5-6kg vid en frontalkollision i 50km/h, det är alltså baksätets ryggstöd som tar största lasten och inte lastöglorna. Man kan alltså inte förlita sig på att bilens lastöglor håller om olyckan är framme.

De flesta krocktester efterliknar med andra ord inte ett verkligt krockscenario. RISEs SPCT (Safe Pet Crate Test) eliminerar risken för felaktig provning. 

MimSafe
Här testar MimSafe att VarioCage klarar en del av krocktestet.

Det finns ett problem, om buren är beroende av bilens ryggstöd finns det en ökad risk för att ryggstödet kollapsar vid en frontalkrock om hunden och buren har en sammanlagd vikt som överstiger 40 kg.

Detta skulle inte bara riskera din hund, utan också dina passagerare, så i många fall är det inte säkert eller rekommenderat att använda ryggstödet som stöd för hundburen. Hundburarna vi nämner nedan !

En bra konstruerad hundbur ska inte påverka baksätet vid en krock bakifrån. Den ska samtidigt ge ett optimalt skydd för hunden. På hundburen måste det finnas deformationszoner, annars kan hundburen bli farlig och i värsta fall döda passagerare i baksätet.

Det gäller att hitta en balans mellan burens styvhet och säkerhet. Om en hundbur har deformationszoner behöver den inte röra sig framåt mot baksätet. En allt för mjuk bur klarar inte att behålla formen och faller ihop, medan en allt för styv bur inte klarar att absorbera rörelseenergin.

Hastigheten för en bakifrånkollisionsprovning som utförs hos SP i Borås är 30 km/h. Det motsvarar att stillastående bli påkörd av ett lika tungt fordon som håller hastigheten 55 km/h.

På en krocksläde placeras en del av en kaross med baksäte och lastrumsgolv. Buren placeras fastspänd mitt i lastutrymmet stående emot ryggstödet. Den trycks fram av en platta stor nog att träffa hela buren bakifrån på liknande sätt som den pressas fram vid en kraftig kollision bakifrån.

I baksätet placeras en krockdocka med sensorer i huvud och nacke. De registrerar vilka krafter dockan utsätts för.

Testet filmas med höghastighetskamera. Efter krocken noteras vilka skador som uppstått på buren, golvet i lastutrymmet och på baksätet samt vilka data man fått från krockdockan.

I ett andra prov gör man ett så kallat roll-overtest som simulerar vad som händer om bilen slår runt. Hundburen hängs då upp och får falla 70 cm mot en platta. För att få rätt effekt används barlast i buren, 45 kg för en enkelbur, och två gånger 35 kg för en dubbelbur. Efteråt undersöker man vad som hänt med buren.

Roll-over är det prov som är svårast att simulera. Om en bil slår runt i verkligheten kommer belastningarna i olika riktningar hela tiden. För passagerarna i bilen är burens påverkan inte så viktig så länge buren inte faller isär.

För hunden är det dock viktigt att buren håller så att den inte faller ur. En fastspänd hundbur befinner sig nära rotationscentrum och upplever inte kraften som bilens ytterhörn utsätts för på grund av rotationen. Det är därför stötarna från fallhöjden som är mest intressanta att mäta och lättast att återskapa.

Provet visar om buren är robust nog att tåla en krock utan att öppna sig eller bli farlig för hunden samtidigt som det inte får bli farligt för passagerarna i baksätet.

Mim:s hundburar klarar båda kraven.

MimSafe

Låt oss ta en titt på de bästa vinnarna för de säkraste och säkraste hundbilsförarna och lådorna!

Hundburar att undvika

Stänger. Hundburar gjorda i tunna metallstänger är inte anpassade för att skydda din hund i en bilolycka. De kan däremot vara lämpliga för att få din hund att inte distrahera dig, men inget jag kan rekommendera. Många hundburar av den typen har rapporterats kollapsa vid kollision.

Hundväska. Mjuka hundburar är snygga men endast för allmänt bruk, de fungerar dock bra som flygbolagsgodkänd transportmedel för hundar. De kommer dock att göra lite till ingenting när det gäller att skydda din hund i en bilolycka. Eftersom väskorna är mjuka kommer de flesta att kollapsa omedelbart vid kollision.

Plast. Majoriteten av plastburar har rapporterats att dom bryts och går sönder vid kollision, vilket gör att din hund inte är skyddad. De flesta traditionella plastburar är helt enkelt inte robusta nog för att vara krocksäkra.

Så vad finns då kvar att välja på? Nja, inte så mycket faktiskt. Hundburarna som har ansetts krocksäkra är få – vinnarna är dock extremt tuffa och hållbara enheter som slår alla andra konkurrenter.

Lagar och Regler

Vad kan du göra för att se till att du och din hund har en säker resa? Vi kan börja med de regler som måste följas.

Transportera din hund på ett säkert sätt

  • Hunden får transporteras i kombiutrymmet om…
    • den är säkrad (bur eller säkerhetsbälte anpassad för hundar)
    • du har god uppsikt över den.
  • Hunden ska vara säkrad vid inbromsning.
  • Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten.
  • Hundar som transporteras i bur ska ligga i skugga och vara väl ventilerade.
  • Bagage eller andra föremål ska inte kunna falla över hunden och skada den.
  • Hunden ska rastas och ha tillgång till vatten minst var 6:e timme.
  • Hunden ska utfodras minst en gång per 24 timmar.

Något många inte tänker på är att baksätet kan vickas ner vid en krock och din hund kan kastas fram. Bra att tänka på är att man kan säkra baksätet genom att spänna fast bilbälten på båda sidor bak.

Lämna aldrig hunden ensam i bilen..

1. Om det riskerar att bli +25°C eller under -5°C i bilen.

Även om bilen är placerad i skuggan och fönster är något nedvevade kan det ändå bli extremt varmt väldigt fort. Luftfuktigheten har stor påverkan på hur snabbt din hund bli överhettad. Desto högre luftfuktighet desto varmare blir det för hunden, glöm inte att luftfuktigheten snabbt ökar när hunden flämtar.

2. Din hund får inte lämnas ensam mer än 3 timmar

Du får enligt lag inte lämna din hund ensam i bilen mer än 3 timmar oavsett om klimatet är godkänt och din hund har vatten.

Hundar får tillfälligt förvaras i bilen vid transporter och övernattningar i samband med resor, vid vistelse i områden där husdjur inte är tillåtna eller vid andra aktiviteter som till exempel jakt, tävlingar, utställningar och utbildningar för hunden.

Jordbruksverket

Du får inte binda en hund vid ett stillastående motorfordon om inte en speciell uppbindningsanordning finns installerad på fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att man först tar bort anordningen. Det händer varje år att hundar binds vid bilar och skadas allvarligt då ägaren kör iväg med hunden fortfarande bunden till bilen.

Jordbruksverket

Tikar och hundvalpar

  • En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
  • Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade förlossningen om du ska åka längre än 5 mil.
  • Du får heller inte transportera en tik tidigare än 1 vecka efter förlossningen om du ska åka längre än 5 mil.
  • En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.
  • En tik med diande valpar ska transporteras tillsammans men hållas åtskilda från andra djur.

Om det är brådskande får du transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinären även om du inte uppfyller kraven men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Om du är tveksam till om det är lämpligt att transportera djuret ska du kontakta en veterinär.

Jordbruksverket

Källor:
Transportera hundar – Jordburksverket1
iKörkort.nu2
Carrentals3
Säker i bil – SKK
Krocktest – villaägarna

Författad av:

Hundtränare och hundpsykolog. Typisk hundtjej med många år av erfarenhet med hundar.